تحقیق راجب یکی ازاسیب های نوپدید اجتماعی اعتیاد به اینترنت
تاریخ : یک شنبه 12 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی
آیا فرزند شما دچار اعتیاد به کامپیوتر است؟ چه باید کرد؟
 
این روزها شاید پدر و مادرهای زیادی در رابطه با اعتیاد فرزندانشان نگران باشند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که این بخش را نیز در روش‌های درمانی اعتیاد  برای خانواده‌ها قرار دهیم. برای شروع، در زیر لیستی از نشانه‌هایی که از اعتیاد فرزند شما به اینترنت خبر می‌دهد نگاهی می‌اندازیم:
 
خستگی مفرط و بیش از اندازه
مشکلات درسی و تحصیلی
کاهش علاقه به عادات قدیمی
صرف نظر کردن از روابط دوستانه و گوشه‌گیری
نافرمانی و واکنش نسبت به خواسته‌ها
اگر فرزند شما سه مورد یا بیشتر از موارد بالا دچار شده است، بنابراین احتمال آلودگی وی به اعتیاد آنلاین بسیار زیاد است. از لحاظ روانی، نوجوانان و افرادی که به طور کلی در شرف رسیدن به بلوغ هستند به همان مقدار افراد بزرگسال، نسبت به ویژگی‌های جذاب اینترنت وابسته می‌شوند.
 
 
 
البته باید والدین در نظر داشته باشند که موارد بالا در نوجوانان و جوانان می‌تواند ناشی از اعتیاد به الکل، مواد مخدر یا حتی مواد غذایی نیز باشد. بنابراین برقراری ارتباط نزدیک با فرزندان تنها راه آگاهی از نوع اعتیاد آن‌هاست.
 
همچنین نکته مهم و موثری که والدین باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند، استفاده فرزندان معتاد از روش‌هایی همچون گریه کردن برای درمان مشکلات خود است. از عواملی که سبب بروز اعتیاد در فرزندان در خانواده می‌شود، می‌توان به مشکلات خانوادگی، همچون اعتیاد پدر یا مادر به الکل یا مواد مخدر، کار بیش از اندازه پدر یا مشکلات شناخته نشده و پنهان در خانواده اشاره نمود.
 
حالا، در صورتی که متوجه شدید که فرزند شما به اینترنت معتاد شده است آگاهی از روش‌های گفتگو و همراهی با فرزندان نقش بسیار مهمی پیدا می‌نماید. شما باید علاوه بر مهارت‌هایی که پیش از این از آن‌ها سخن گفته شد، از اساس روش‌های "برقراری ارتباط" چه برای درمان اعتیاد و چه در باقی مسائل اساسی زندگی، آگاهی داشته باشید.
 
این توانایی‌ها را در زیر با هم مرور می‌کنیم:
 
پدر و مادر ، در صورتی که می‌توانند برای کمک رسانی به یکدیگر در برابر فرزندان اتحاد ایجاد نمایید.
اهمیت خود نسبت به فرزندتان را به او نشان دهید.
یک زمان مشخص برای استفاده از اینترنت معین کنید.
قوانین منطقی برای این موضوع وضع کنید.
کامپوتر را پنهان نکنید! آن را در معرض دید قرار دهید.
فعالیت‌های دیگری را برای فرزندانتان مهیا کنید.
حمایت کنید، اما نه به این معنی که تنها از روی دلسوزی بر میل فرزندان رفتار کنید.
در صورت نیاز از منابع و موارد بیرونی برای اثبات حرف‌های خود استفاده نمایید.
مهمترین موضوع در رابطه با والدین در اینگونه موارد و موقعیت‌ها، اتخاذ جایگاهی مشخص و محکم برای کمک به فرزندان است. به هیچ وجه با صبر بی‌موقع اجازه ندهید که این مسئله به مشکلی بزرگ تبدیل شود و بعد به مبارزه با آن بپردازید. با فرزندان خود صحبت کنید و در تلاش برای ارتفای دانش خود در این رابطه باشید.
شناسایی علایم بهبود
 
شما به صورت منظم و طبق برنامه از پیش مدون شده خود از اینترنت استفاده می‌کنید و از برنامه از پیش تعیین شده برای حداکثر ساعات استفاده از اینترنت در هفته تخطی نمی‌کنید.
شریک شما، والدین و یا کسی که با او زندگی می‌کنید به شما از تغییرات واضحی که در رفتار شما در برابر آن‌ها نسبت به گذشته ایجاد شده است، سخن می‌گویند.
شما به اندازه معقول برای استفاده از سرویس‌های اینترنتی خرج می‌کنید و به نوعی حساب و کتاب خرج اینترنتی خود را دارید.
شما مسئولیت‌های کاری، درسی،‌ خانوادگی و ... خود را طبق برنامه‌ای که پیش از اعتیاد به اینترنت داشته‌اید  به صورت مرتب و کامل پیگری می‌کنید.
عادت‌ها، رفتار و علایقی که قبل از دچار شدن به اعتیاد داشتید و بر اثر اعتیاد از آن‌ها فاصله گرفتید، باز می‌گردند.
انرژی بیشتر و موثرتری از ارتباط با افرادی که مستقیما با شما در ارتباطند به نسبت افراد مجازی و غریبه در اینترنت می‌گیرید.
شما احساس فوق‌العاده‌ای از اینکه دوباره با دوستان و افرادی که دوست دارید بیرون بروید و زندگی اجتماعی واقعی را تجربه کنید، دارید. همچنین کمتر به دنبال جلب توجه دیگران هستید و بیشتر بر روی خود تمرکز می‌کنید.
هنگامی که به گذشته خود و اعتیاد خود نگاه می کنید، خودتان را فردی دیگر در زمانی کاملا جدا می‌بینید.
در صورتی که احساس می‌کنید علایم بهبود به مرور در شما ایجاد شده است،‌ باید به شما تبریک گفت. شما اعتیادتان را شکست‌ داده‌اید و از خطرات و مشکلاتی که این موضوع برایتان ایجاد نموده است، در امان هستید. در صورتی که در اجرای برنامه‌هایتان، خصوصا در روزهای ابتدایی، موفق نبودید، باید بدانید که روزهای ابتدایی درمان اندکی مشکل است و حتی شاید باعث ناامیدی شما از خودتان شود.مطمئنا بعد از بهبود، طعم خوش زندگی را احساس میکنبد
منبع:www.zoomit.ir/ 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق , روش , ترک , دارو , اس , sms , خبر , جدید , فیلمwww , zoomit , ir/articles/etc/6586-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86 منبع ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
درباره من: به وبلاگ من خوش آمدید در این وبلاگ مطالبی راجب اسیب های اجنماعی نوپدید (اعتیاد به اینترنت)برای شما بازدیدکنندگان گرامی اماده کردم عتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه در زندگی و وابستگی به آن به صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگنویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود.